top of page

Ungdomskilden, veien til et langt og godt liv!

Jeg vet ikke om jeg har funnet ungdomskilden, men av mange elendige muligheter mener jeg dette helt klart er det beste. Jeg har tatt et valg om å gå fra alteter til planteeter. Hvorfor kommer jeg til å skrive om i denne bloggen. Her kommer noen tanker om hvorfor jeg ønsker å endre mitt kosthold.

Som kokk har jeg alltid vært mest opptatt av smak og utseende på rettene jeg har laget. Jeg ble opplært til at et godt måltid skal inneholde alle matvaregrupper. Alle kjenner nok til kostsirkelen, dette ble printet inn i meg helt fra barndommen av. La man ikke opp sine måltider utifra denne kunne det virkelig gå gale... eller?

Vi hadde lite eller ingen opplæring om plantebasert kost, det var det kun "hippier" og andre "raringer" som drev med.

Jeg har aldri vært en stor tilhenger av "veganer-bevegelsen", det har minnet mer om en sekt enn om helse, og jeg har derfor tatt "avstand" fra det. Jeg har ikke giddet å sette meg inn i det, men heller lukket ørene i deres forsøk på å omvende meg. Det hele ble en ideologi og livsstil jeg ikke orket og åpne øyne eller ører for. Jeg er ikke sikker på om det egentlig var mangel på kunnskap og informasjon i skolen som egentlig har vært grunnlaget for min manglende interesse og kunnskap, men det har no en gang vært sånn.

Heldigvis lever vi i en ny tidsalder der informasjonen er mye nærmere.

Google har blitt den nye læreboken både på godt og vondt, men så lenge man har en viss form for kritisk sans kan man finne all informasjon man måtte ønske.

Med alderen har jeg begynt å utforske andre livsstiler enn min egen. Jeg har blitt mer og mer nyskjerrig på hva det vil si å leve av plantebasert kost. Hvilke helsefordeler vil et slikt kosthold ha å si for meg? Hva sier forskning?

Som personlig trener og kostholdsveileder har det til dels blitt en sannhet at gode proteiner finner vi i kjøtt, fisk, egg og melk. Planteriket tilfører stort sett karbohydrater, fett, vitaminer, mineraler og fiber. Jeg forenkler det litt her, men fokuset i treningsindustrien og norsk idrett er at "man spise animalske produkter for å få i seg nok proteiner", jo mer jo bedre!. Er det da sånn at det kan være riktig?

Jeg har begynt å undre meg litt over dette utsagnet, da veganere helt fint klarer seg uten proteiner fra kjøtt, fisk og melk. De lever lange og gode liv, og det ser ikke ut til av sykehusene er fulle av avmagrede veganere. Hvor mye proteiner trenger vi egentlig? Kosttilskudd næringen har også fortalt oss at vi må få i oss nok proteiner, men er det virkelig sånn at de må komme fra animalske produkter?

Jeg kommer til å fordype mer i temaet og beskrive hvordan man helt fint kan klare seg meget godt på et plantebasert kosthold.

Jeg har latt meg inspirere av personer som er dedikert til den livsstilen de har, og kan ikke lenger lukke øyne og ørene. Engasjementet rundt livsstilen kan av og til være overveldende, men jeg må si at et sånn engasjement gjør meg nyskjerrig. Så da ser jeg ingen annen utvei enn å gi det en sjanse, om ikke annet for min egen helses skyld.

Jeg kommer nok aldri til å bli en "vegansk forkynner", men jeg kommer til å bruke mye av min tid på å beskrive hvordan et plantebasert kosthold fungerer i praksis.

Hvilke endringer og utfordringer møter jeg?

Får jeg bedre helse?

Vil jeg merke noe fysisk eller mentalt?

Jeg ønsker å ha et langt og godt liv og har valgt å gå over til et plantebasert kosthold og gjør dette helt og holdent av helsemessige årsaker, men det er jo en liten bonus at det har store positive effekter for miljøet og alle dyrene jeg skåner ved å ikke spise dem lenger.

Håper du finner inspirasjon til å gjøre som meg. Om ikke annet så ta en plantebasert dag hver uke.

Send meg gjerne tips til forskning jeg bør lese, mat jeg bør lage; eller har erfaringer du vil dele med meg.

Vennlig hilsen

Anders M Hansen

Mine tips

#1 

Start i det små, ikke gjør alt på en gang.

 

#2

Endring tar tid, vær tolmodig. 

 

#3

Tenk på dagen i dag, den er det lettest å gjøre noe med.

bottom of page